23 września 2017

Jak zorganizować włoskie wakacje (Cinque Terre, Toskania, Bolonia) - praktyczne wskazówki

Atmosfera włoskich miasteczek jest szczególnie bliska mojemu sercu. Uwielbiam tutaj wracać i za każdym razem odkrywać coś nowego. Znakomita kuchnia - bogata w różnorodne smaki, świeży makaron, oliwa, wyśmienite owoce morza i ogromny wybór lokalnych win. Kocham Włochy również za ich rytuał picia kawy, rozkoszowanie się jej smakiem w towarzystwie wszechobecnej zieleni. Tutaj rytm życia wypływa z naturalnego rytmu dnia, szczególnie zaobserwowałam to, podczas kilku dni spędzonych w Toskanii, krainie niezwykłej pod każdym względem… Przed wyjazdem przeczytałam pewne zdanie "Kto szuka swojego raju na ziemi, powinien zawitać do Toskanii". To prawda. Toskania uwodzi malowniczym krajobrazem.

Naszymi śladami

Nasza podróż trwała osiem dni. W tym czasie odwiedziliśmy dwa rejony Włoch - Toskanię i Ligurię. Zaczynaliśmy od Bolonii, do której przylecieliśmy. Jednak zaraz po przylocie i wypożyczeniu auta wyruszyliśmy w stronę północnego wybrzeża, dokładnie w kierunku Forte dei Marmi. Tam spędziliśmy urocze popołudnie oraz wieczór, a następnego dnia po zjedzeniu pysznego śniadania wyruszyliśmy samochodem w podróż do La Spezii, następnie pociągiem pojechaliśmy do malowniczego Cinque Terre. Po dniu pełnym wrażeń czekała nas dalsza podróż…w kierunku wymarzonego San Gimignano. Kolejne dni spędziliśmy zwiedzając m.in. San Giovanni d'Asso, Sienę, Monticchiello czy Montepulciano. W dalszej części wpisu znajdziecie dokładne namiary na gospodarstwa w których nocowaliśmy. W drodze powrotnej udało nam się zażyć zdrowotnych kąpieli pod gołym niebem w małym miasteczku - Bagni San Filippo.

Bilety

Do Włoch można dotrzeć korzystając z tanich linii lotniczych. My lecieliśmy Wizz Air z Katowic do Bolonii. Bilety kupiliśmy końcem marca w cenie 380 zł dla dwóch osób w dwie strony z dużym bagażem rejestrowanym. Sam lot trwał około 1 godziny 40 minut.

Wypożyczenie auta

Samochód zarezerwowaliśmy poprzez stronę rentalcars.com. Na miejscu okazało się jednak, że coś poszło nie tak z naszą rezerwacją. Po kilku godzinach stresu udało nam się szczęśliwie rozwiązać sytuację. Koszt wypożyczenia auta wraz z pełnym ubezpieczeniem na 7 dni wyniósł nas 970 zł. Do tego należy doliczyć koszt paliwa.

CO WARTO ZOBACZYĆ I GDZIE NOCOWAĆ?

Forte dei Marmi

To tutaj spędziliśmy pierwszy dzień naszej włoskiej podróży. Podróż samochodem z Bolonii trwała około 2 godziny. Kiedy dotarliśmy do Forte dei Marmi przywitało nas przyjemne, morskie powietrze, ogromna, piaszczysta plaża, palmy i zapach lata. Pamiętam, że zmęczeni, ale ogromnie szczęśliwi długo wpatrywaliśmy się w stronę morza i czekaliśmy na widok zachodzącego słońca.

W Forte dei Marmi nocowaliśmy w przyjemnym hotelu Tarabella. Za noc ze śniadaniem zapłaciliśmy  ok. 380 zł.

Do La Spezii dojechaliśmy około południa. Zostawiliśmy auto na parkingu podziemnym i ruszyliśmy w kierunku stacji, skąd odjeżdżają pociągi do Cinque Terre. Myślę, że to najlepsza opcja jeśli chcemy zwiedzić wszystkie pięć miasteczek (Monterosso, Vernazza, Corniglia, Manarola i Riomaggiore). Pociągi podróżują dosłownie co chwilę, a odległości pomiędzy kolejnymi miasteczkami wynoszą około 5 minut. Bilety na pociąg kupiliśmy w specjalnej maszynie znajdującej się na stacji.

Najwięcej czasu spędziliśmy w przepięknym Riomaggiore. Widok miasteczka przyklejonego do skał chwycił nas za serce…

San Gimignano, czyli "średniowieczny Manhattan"

Wieczorem byliśmy już w przepięknym gospodarstwie Fattorie Santo Pietro, gdzie zatrzymaliśmy się przez trzy dni. Ten czas wspominam najlepiej…magiczne cyprysowe aleje, dźwięk cygad, gaje oliwne, harmonia i błogi spokój. Mieliśmy wrażenie, że czas się tam dosłownie zatrzymał. Dodatkowo w gospodarstwie istnieje możliwość skorzystania z prawdziwej toskańskiej uczty, którą polecamy z całego serca. Było pysznie, klimatycznie i absolutnie wyjątkowo! Smak ravioli z szałwią wspominam do dzisiaj.

Jeśli będziecie w San Gimignano koniecznie idźcie do pysznej lodziarni Dondoli! :)

Siena

Do Sieny wybraliśmy się w drodze z San Gimignano do San Giovanni d'Asso. Największe wrażenie zrobiła na nas przepiękna katedra utrzymany w stylu tomańsko-gotyckim. Mam jednak nadzieję, że jeszcze kiedyś tam wrócimy…może wiosną lub jesienią, kiedy temperatury będą bardziej łaskawe dla zwiedzających.

Po kilku godzinach spędzonych w Sienie wyruszyliśmy w dalszą podróż. Stamtąd mieliśmy już tylko 30 km do naszego nowego gospodarstwa Agriturismo Bombina, znajdującego się w bardzo spokojnej i malowniczej miejscowości San Giovanni d'Asso. Pośród pól, z dala od miejskiego zgiełku.

To tutaj podziwialiśmy jeden z piękniejszych zachodów słońca…

Pienza

Jeśli będziecie w tych okolicach koniecznie musicie odwiedzić Pienze. My dotarliśmy do niej przed zmrokiem, kiedy ulice cichły, a światło stawało się coraz cieplejsze. Pienza to małe miasteczko, które jednak ma w sobie to "coś", przez co można się w nim zakochać. Jest niesamowicie urokliwe, a ze względu na swoje położenie i cudowny widok na wzgórza Val d'Orcii jest wyjątkowe. To właśnie u podnóża Pienzy nakręcono chyba najbardziej popularną scenę z filmu "Gladiotor", gdzie tytułowy bohater zmierza przez pola do swojego domu. Pienza to też przykład niesamowitej harmonii urbanistycznej, Pius II chciał, żeby to miasteczko było idealne, wyrażające idee renesansu.

Nas oczarowało…

Bagni San Filippo

To tutaj dotarliśmy w drodze powrotnej. Małe, niepozorne miasteczko…a w środku lasu ukryta rzeczka do której wpływają gorące wody geotermalne tworząc białą kaskadę zwaną Fosso Bianco, z licznymi basenami, w których bezpłatnie można zażywać gorących, zdrowotnych kąpieli. Raj na ziemi! Panuje tu iście sielska atmosfera. Temperatura woda w niektórych miejscach sięga  aż do + 52 °C. Bagni San Filippo to miejsce stworzone do odpoczynku, wyciszenia się i wsłuchania w rytm natury.

Malutkie miasteczko Bagni San Filippo swoją nazwę zawdzięcza urodzonemu we Florencji w roku 1233 Filippo Benizi, który zamiast zostać lekarzem, jak to wymarzył sobie jego ojciec, został zakonnikiem. Podczas konklawe w roku 1269, które miało wyłonić następcę Klemensa IV rozważano kandydaturę Beniziego na papieża. Jak głosi legenda niezadowolony z obrotu spraw Filippo zniknął bez śladu i osiadł w lesie otaczającym gorące źródła wiodąc życie pustelnika. Został kanonizowany przez papieża Klemensa X, a powstała przy gorących źródłach osada przyjęła nazwę od imienia świętego – San Filippo.
źródło: Italia by Natalia

Bolonia

Lot powrotny mieliśmy z Bolonii, dlatego tutaj spędziliśmy ostatni wieczór i noc :) Szukaliśmy noclegu, który byłby blisko lotniska, ale z którego również w łatwy sposób można dostać się do centrum miasta. Ostatecznie nasz wybór padł na Hotel Amadeus, za który zapłaciliśmy ok. 250 zł/noc  wraz ze śniadaniem. Hotel był bardzo przyjemny, mieliśmy wszystko co było nam potrzeba. Po krótkim odpoczynku, wybraliśmy się wieczorny spacer po Bolonii. Do centrum dojechaliśmy autobusem w ok. 10-15 minut. Nie wiedzieliśmy czego spodziewać się po tym mieście, ponieważ niespecjalnie przygotowaliśmy się na jego odkrywanie. Pomimo, że nasz spacer trudno nazwać zwiedzaniem, to z całą pewnością mogę powiedzieć, że klimat Bolonii nam się spodobał.

Smak Toskanii...

Toskania to miejsce pełne harmonii, magii i spokoju. To tutaj smakowałam najlepszych wschodów słońca i czerpałam radość z każdej maleńkiej rzeczy. Polecam każdemu!

Na koniec chciałam Wam przypomnieć o moim sprawdzonym sposobie na oszczędzanie. Korzystaliśmy z niego podczas wynajmowania toskańskich gospodarstw, ale można go bez obaw stosować podczas wszystkich internetowych zakupów. TUTAJ znajdziecie wszelkie szczegóły. W razie pytań, piszcie.
« Nowszy post Starszy post »