3 lipca 2015

Jak zorganizować wyjazd do Paryża? - praktyczne wskazówki

Jeszcze kilka tygodni temu sama poszukiwałam praktycznych informacji dotyczących zwiedzania Paryża. W związku z tym, że podczas tych poszukiwań dowiedziałam się kilku ważnych rzeczy, a całą resztę miałam okazję osobiście sprawdzić, postanowiłam podzielić się z Wami najistotniejszymi wskazówkami. W dalszej części posta dowiecie się między innymi: kiedy kupiliśmy bilety, jak wygląda transport z lotniska do Paryża oraz gdzie można tanio zjeść.
Tak więc, zaczynamy.

BILETY LOTNICZE

Bilety do Paryża kupiłam w listopadzie zeszłego roku. Pierwotnie chciałam, aby nasza wycieczka odbyła się końcem maja, ponieważ wtedy przypada nasza rocznica ślubu, niestety ceny nie zachęcały do zakupu, dlatego cierpliwie czekałam i padło na czerwiec. Za bilet z Katowic do Paryża (Beauvais) oraz powrotny zapłaciłam 250 zł (w tym są już wszystkie opłaty lotniskowe), dodatkowo dokupiłam duży bagaż (do 32 kg) w cenie 250 zł w dwie strony.Oczywiście można z tego zrezygnować i uniknąć dodatkowych kosztów. Linie, którymi lecieliśmy do Paryża to Wizzair.

UBEZPIECZENIE

Przed wyjazdem do Paryża warto pomyśleć o ubezpieczeniu zdrowotnym. Tutaj mamy dwie opcje do wyboru. Jedna jest bezpłatna i polega na wyrobieniu Europejskiej Karty Ubezpieczenia zdrowotnego (EKUZ). Kartę taką możemy otrzymać, po złożeniu odpowiedniego wniosku, w oddziale NFZ właściwym dla naszego miejsca zamieszkania. Wniosek możesz pobrać pod tym linkiem - KLIK. Do otrzymania EKUZ nie potrzebujemy żadnych innych dokumentów oprócz powyższego wniosku. Co do zasady EKUZ otrzymujemy w dniu złożenia wniosku, jednak jeżeli NFZ będzie miał wątpliwości co do podstawy naszego ubezpieczenia procedura może się wydłużyć. W związku z tym warto pomyśleć o wyrobieniu karty odpowiednio wcześnie. Dodatkowo w okresie wakacyjnym kolejki w oddziałach NFZ są dosyć długie, więc przygotujcie się na całodzienne oczekiwanie.

Druga opcja jest zdecydowanie wygodniejsza, jednak jest odpłatna. Chodzi o wykupienie ubezpieczenia w jednej z firm ubezpieczeniowych. Ja zdecydowałam się na ubezpieczenie w PZU. Za polisę dla dwóch osób na pięć dni zapłaciłam 53 PLN. Ubezpieczenie obejmowało pokrycie kosztów ewentualnego leczenia za granicą, NNW, ubezpieczenie bagażu (opcja szczególnie istotna dla osób podróżujących z laptopami i sprzętem fotograficznym!) oraz OC w przypadku wyrządzenia szkody osobie trzeciej. Ubezpieczenie można wykupić u jakiegokolwiek agenta PZU w swoim mieście, nie powinniście mieć problemy ze znalezieniem adresów przedstawicieli PZU. Pamiętajcie, aby polisę, którą otrzymacie od agenta ubezpieczeniowego zabrać ze sobą na wyjazd i nosić zawsze przy sobie, ponieważ na polisie znajduje się numer, o który zostaniemy poproszeniu w czasie telefonicznego zgłaszania szkody.

TRANSPORT Z LOTNISKA DO CENTRUM PARYŻA

W związku z tym, że lotnisko Beauvais oddalone jest od Paryża około 80 km musieliśmy pomyśleć o szybkiej formie komunikacji. Jedną z nich jest autobus (koszt 15 euro w jedną stronę), który odjeżdża z Terminala 1 i zatrzymuje się w Paryżu przy stacji metra "Porte Maillot" (pogranicze 16 i 17 dzielnicy Paryża). My jednak wybraliśmy polską taksówkę - TransportParis, którą poleciła nam osoba u której wynajmowaliśmy pokój. Koszt transportu pod dokładny adres to 20 euro od osoby w jedną stronę. Jest to bardzo bezpieczna i wygodna forma komunikacji, szczególnie jeśli jesteśmy w Paryżu po raz pierwszy i totalnie nie znamy miasta.

EDIT: W tym roku skorzystaliśmy z transportu busem - marciniak-transport. Bez problemu i pod wskazany wcześniej adres.

NOCLEG W PARYŻU

My zdecydowaliśmy się na nocleg u Polki - Pani Magdy (link dla zainteresowanych). Cena za dobę to 20 euro od osoby. Mieszkanie usytuowane jest w Colombes, jest to trzecia strefa Paryża. Mimo, że mieszkanie nie znajduje się w centrum dojazd nie stanowił dla nas żadnego problemu. Był naprawdę szybki i bezproblemowy.
Aby dojść do dworca z którego odjeżdżają pociągi potrzebowaliśmy około 5 minut, a samym pociągiem do centrum Paryża - Paris Saint Lazare, jeździliśmy dokładnie 13 minut. Uważam, że jest to mieszkanie godne polecenia. Okolica bardzo spokojna, bez obaw wracaliśmy nocą do pokoju.
Wybierając się do Pani Magdy, warto zwrócić uwagę na szczegóły komunikacji opisane na jej stronie - tutajJeśli macie jeszcze jakieś pytania, piszcie.

BILETY/METRO

Jeśli zdecydujecie się na nocleg u Pani Magdy dobrym rozwiązaniem jest zakup 10 biletów w cenie 22 euro. Jeden bilet gwarantuje nam przejazd pociągiem do centrum Paryża oraz jeden przejazd metrem. Bilety najlepiej kupować u Pana/Pani w okienku, które mieści się przy dworcu.
Jeśli w ciągu dnia potrzebujemy dodatkowego biletu na metro, nam zdarzyło się to trzy razy, możemy go kupić w specjalnie wyznaczonych do tego miejscach (w automatach, dostępnych na prawie każdej stacji metra).  Koszt pojedynczego biletu wynosi 1,80 euro.
Kolejną opcją jest karta NAVIGO, którą możemy wykorzystać na metro, RER i pociąg. Początkowo zastanawialiśmy się nad jej zakupem, ostatecznie jednak zrezygnowaliśmy. Uważam, że jest to dobra opcja dla osób, które zwiedzają Paryż przez 7 dni, najlepiej od poniedziałku do niedzieli. Koszt Navigo to około 32 euro.

Jeśli postanowicie wynająć pokój u Pani Magdy i będziecie już na dworcuskasujecie swój bilet w kasowniku znajdującym się na peronie, który wygląda nieco inaczej niż te w Polsce.
W Paryżu mamy do wyboru 16 linii metra (od numerów 1 do 14, a także 3bis i 7bis). Wiem, że teraz wygląda to przerażająco, szczególnie dla osób, które tam jeszcze nie były, ale spokojnie. Nie taki diabeł straszny, jak go malują. Zaraz po przyjeździe warto zaopatrzyć się w mapkę na której widnieją linie metra lub zakupić taką jeszcze u nas w Polsce. Metro w Paryżu funkcjonuje od 5 rano do 00:30 w nocy, natomiast w soboty i niedziele do 01:30. Linia nr 14 podróżuje bez motorniczego i nazywa jest linią Méteor. To co może być najbardziej przerażające w paryskim metrze, to długie tunele prowadzące do kolejnego metra. Czasami to trwa nawet 6-7 minut. Moja rada to: uważnie patrzcie pod nogi, ponieważ często na ziemi przyklejone są naklejki z numerem metra oraz strzałką ułatwiającą wybór odpowiedniego kierunku.

KOSZT BILETU NA WIEŻĘ EIFFLA

Winda na sam szczyt 15 euro, winda na drugi poziom 9 euro, schody około 5 euro. Kolejki na wieże są ogromne, ale myślę, że widoki warte wszystkiego. My czekaliśmy na zakup biletu około godziny czasu.

JEDZENIE W PARYŻU

Gdzie można dobrze i tanio zjeść w Paryżu?

To pytanie postawiliśmy sobie przed wylotem i zaczęliśmy poszukiwania, niestety nie było łatwo. Na szczęście odkryliśmy kilka ciekawych miejsc, które warto odwiedzić jeśli nie chcemy wydać fortuny, podczas tych kilku dni w Paryżu.
My decydując się na wyjazd nastawiliśmy się przede wszystkim na zwiedzanie, bardzo dużo zwiedzania i przy okazji fotografowania wszystkiego co wyda nam się intrygujące i ładne dla oka, dlatego kosztowanie kuchni francuskiej musiało zejść na dalszy plan, choćby ze względów czasowych. Śniadania przygotowywaliśmy sobie sami. W mieszkaniu dostępna jest lodówka, także nie mieliśmy z tym żadnego problemu. Poniżej podaję namiary na restauracje/kafejki w których jedliśmy:

- "L'Entracte Opéra" (Rue Auber 1)
Tutaj zamówiliśmy pozycję 'Pomlet pain de mie toaste' za cenę 7,80 euro oraz białe wino 4,50 euro (cena za lampkę). W karcie cena za lampkę wina wahała się od 4 do 7 euro.

- "Montecarlo"
 Jest to restauracja samoobsługowa, posiadająca w swojej ofercie bardzo różnorodne potrawy. Jeśli szukacie miejsca gdzie dobrze i tanio zjeść w Paryżu, to właściwie trafiliście. Sami odwiedziliśmy ją trzy razy. Montecarlo posiada dwie formy menu:
1. danie główne + deser lub sałatka + dowolny napój (woda, coca-cola, sok) = 12 euro
2. danie główne + deser + sałatka + dowolny napój = 13,60 euro

Desery były naprawdę przepyszne! Mój faworyt to tarta z truskawkami.

- "Flunch" (Rue Beaubourg 21, Rue Caulaincourt 1, Rue Pierre Lescot 5) www.flunch.fr
We Flunchu jedliśmy raz i to właśnie tam zapłaciliśmy najmniej za nasz obiad. Koszt obiadu waha się między 6,50 euro a 8,50 euro (łosoś). Dodatki, czyli ryż, ziemniaki, frytki, warzywa dobieramy bez ograniczeń.

- "Le Kléber" (Avenue Kléber 80)
Koszt lampki białego wina wynosi 4 euro, natomiast koszt croissanta to 1,80 euro.

- sieć "Le Brioche Doree"
Koszt przekąski z deserem to 5,50 euro.

- Crepes
Swoje crepes, czyli naleśniki jedliśmy przy Ogrodach Luksemburskich (Boulevard Saint-Michel, budka kamienica nr 69). Koszt jednego naleśnika to 4,50 euro.

Wybraliśmy naleśniki z nutellą i kokosem oraz nutellą i bananem :) Pychotka!

ŚREDNIE CENY W PARYŻU

- bagietka 1 euro
- croissant 0,80 euro
- kawa w kawiarni 2-4 euro
- pizza 10 euro
- lampka wina 4-7 euro
- woda 1l w sklepie 1,5 euro

WAŻNE NUMERY W PARYŻU

Pierwsza Pomoc: Pogotowie ratunkowe (SAMU) 24h/24h tel. 15 ; Policja (Police) tel. 17; Straż Pożarna (Pompiers) tel. 18

Uważajcie na osoby chcące byśmy podpisali jakieś listy. Bardzo często to oszuści, którzy pod pozorem podpisania listy, na którą musimy wpisać nr swojego dowodu osobistego, chcą sprawdzić, gdzie chowamy portfel. Jest ich najwięcej w okolicach Wieży Eiffla.

PRZYBLIŻONY KOSZT 5 DNIOWEGO WYJAZDU DLA JEDNEJ OSOBY:

Lot: 250 zł
Bagaż do 32 kg: 250 zł (nam cena rozłożyła się na dwie osoby po 125 zł)
Ubezpieczenie: 26,50 zł
Transport z lotniska w dwie strony: około 165 zł
Nocleg: 334 zł/4 noce
Pociąg/metro: 120 zł
Jedzenie (w tym również picie): około 340 zł

Inne atrakcje/bilety wstępu: w zależności od tego co chcemy zwiedzić. Do większości miejsc obowiązuje darmowy wstęp do 25. lub 26. roku życia.

Przypominam o wpisie - Zwiedzanie Paryża - pierwsze wrażenia oraz Co warto zobaczyć w 4 dni?

Pozdrawiam!

Kamila
« Nowszy post Starszy post »