7 listopada 2016

Personal Branding. Jak zadbać o swój wizerunek?


Zastanawiacie się co to jest personal branding? Pewnie sądzicie, że jest to coś, co jest przeznaczone wyłącznie dla gwiazd, polityków, prezesów wielkich korporacji. Otóż nie! Każdy z nas tworzy swoją markę osobistą, chociaż może wcale o tym nie wiedzieć. Na naszą markę (brand) składają się wszystkie nasze czyny, poprzez które dajemy się poznać innym osobom. Tak naprawdę nasza marka powstaje już na podwórku, kiedy Kasia, Marysia, Piotrek mają na nasz temat coś do powiedzenia. Jeśli zdamy już sobie sprawę z tego, że chcąc czy nie chcąc tworzymy swoją markę, to myślę, że warto zacząć robić to w pełni świadomie. W tym wpisie podzielę się z Wami swoimi przemyśleniami. Mam nadzieję, że skłonią Was one do tego, aby odtąd pracować nad swoją marką osobistą.

Pomysł na ten wpis zrodził się podczas mojej ostatniej podróży do Warszawy, kiedy w czasie spotkania z przyjaciółmi z Sound Garden Hotel padł temat employer brandingu, czyli budowania przyjaznego wizerunku pracodawcy, do którego hotel przywiązuje szczególną wagę. Okazuje się, że obecnie wiele firm ma trudności z "zatrzymaniem" u siebie pracowników. Wartościowi pracownicy mają szereg zawodowych możliwości, co sprawia że to pracodawca musi się o nich postarać. Musi być magnesem, który przyciągnie i będzie utrzymywał ich w swojej firmie. W związku z tym pracodawcy podejmują działania, które nakierowane są na stworzenie przyjaznej atmosfery w pracy i możliwości rozwoju, czym chcą skusić pracowników do wiązania swojej kariery z daną firmą. Wielokrotnie będąc w Sound Garden spotykałam pracowników hotelu, którzy spędzali swój prywatny czas w miejscu pracy. Wtedy szczególnie mnie to nie zastanawiało, ale po połączeniu tego faktu z employer brandingiem zrozumiałam, że hotel stworzył dla swojego teamu naprawdę przyjazną atmosferę. Oznacza to, że w tym przypadku budowanie wizerunku przyjaznego pracodawcy było opłacalne, ponieważ odniosło zamierzony skutek.

A czy opłaca się budowanie marki osobistej? I w jaki sposób to robić?

Anna Szubert - strateg i doradca, w jednym z wykładów dotyczących procesu personal brandingu, porównała go do diamentu i opisała za pomocą skrótu 4 x O. Cały schemat polega na tym, iż diament, który trafia na rynek musi zostać odkryty (odkryj), następnie szczegółowo oszacowany (oszlifuj), a dopiero później zastanawiamy się w jaki sposób wydobyć jego połysk i piękno (opraw) oraz jakich użyć środków do zaprezentowania go potencjalnym klientom (opakuj).

Zaprezentowany schemat brzmi niezwykle łatwo i przyjemnie, niestety w życiu nie zawsze tak to wygląda. Większość z nas pomija, bardzo ważne, dwa pierwsze etapy i od razu chce przejść do kolejnego. A tak naprawdę, już na początku naszej drogi musimy odpowiedzieć sobie na kilka istotnych pytań. Co jest naszą pasją? Czy potrafisz wymienić 3-5 aktywności, zainteresowań, które napędzają Cię do działania i sprawiają, że jesteś naładowaną pozytywną energią, mimo, że ciągle pracujesz?


Samopoznanie i siła pasji

Jeśli tak, jesteś szczęściarą, ponieważ Twoje pasje definiują Ciebie. Jeśli są one autentyczne i zgodne z Twoimi osobistymi atrybutami, a nie tylko deklarowanymi, masz szansę stworzyć coś pięknego, czyli własną markę opartą na solidnych podstawach. Pasja oraz zainteresowania pomagają w tworzeniu i działaniu, szczególnie na początku, kiedy zupełnie nikt Cię nie zna, ale i później, gdy dopadają Cię kryzysy, zwątpienia, gorsze dni. Przez ponad sześć lat prowadzenia tego miejsca bardzo wiele się nauczyłam i zrozumiałam, że jeśli masz pomysł na swój biznes, niezależnie od tego, co to jest i w jakiej branży - zacznij działać. Pamiętaj, że ważna jest tutaj cierpliwość, systematyczność oraz konsekwencja. Wyciągaj wnioski zarówno z pozytywnych, jak i negatywnych wiadomości. Pamiętaj, że jesteś dla innych.

"W procesie brandingu kamieniem jesteśmy my. Jeśli nie odkryjemy w sobie tego, co jest w nas najcenniejsze, co warto pokazać, podkreślać i komunikować światu, pozostaniemy tylko kamieniem. Może się oczywiście zdarzyć, że na naszej drodze zawodowej będziemy mieli szczęście i spotkamy wytrawnego jubilera - przełożonego, coacha, kogoś wyjątkowego kto pomoże nam odkryć naszą unikatową wartość. Takich ludzi warto szukać." źródło: personalbrandingpolska



Stwórz wizję życia

Kolejnym istotnym krokiem w świadomym budowaniu własnej marki jest jej wizja na przyszłość. Co to dla Ciebie właściwie oznacza? Najważniejsza tutaj jest odpowiedź na pytanie kim chciałabyś być? I gdzie widzisz siebie za 10 lat? Zastanów się i zapisz ją. To motywuje i staje się przede wszystkim ważnym elementem procesu. Testuję na sobie od kilkunastu miesięcy i naprawdę działa. Następnie wynotuj wszystkie mniejsze kroki (roczne, miesięczne, tygodniowe lub dzienne), które zaprowadzą Cię w upragnione miejsce. Mogą to być książki warte przeczytania, szkolenia do przebycia, podział materiału do opanowania (szczególnie sprawdza się podczas nauki języka obcego).

Wiele możesz dać od siebie, ale nie mniej ważna jest tutaj umiejętność przyciągania ludzi do siebie (do marki). Eksperci podkreślają, że jeśli będziesz autentyczna w tym co robisz, pełna pasji, kreatywności i ochoty do działania - dasz radę. Ważna jest też spójność, regularność oraz obecność w kanałach social media. Obecnie wszystkie większe i mniejsze firmy oraz marki korzystają z tego potencjału.

Chcesz coś zmienić w swoim życiu? Albo właśnie zaczynasz? Pamiętaj o spójności pomiędzy Twoją chęcią a gotowością do realizacji planów. Same chęci oraz marzenia nie wystarczą, aby coś się zadziało. Potrzebujesz paliwa do wyjścia ze sfery marzeń. 

"Przyjacielu, nie interesuje mnie, czym się zajmujesz. Chcę wiedzieć, za czym tęsknisz i o czym ośmielasz się marzyć, wychodząc na spotkanie tęsknocie swego serca. Nie interesuje mnie, ile masz lat. Chcę wiedzieć, czy dla miłości, dla marzenia, dla przygody życia zaryzykujesz, że wezmą Cię za głupca." Oriah Mountain Dreamer fragm. The Invitation


Jeśli chcecie zobaczyć jak w praktyce powinien działać właściwy employer branding to koniecznie obejrzyjcie film promocyjny hotelu Sound Garden Hotel. Dla mnie to przykład doskonałego budowania wizerunku firmy oraz przede wszystkim dbania o swoich pracowników.



MARYNARKA - H&M
SPODNIE - Wrangler
NASZYJNIKI - Apart
« Nowszy post Starszy post »

11 komentarzy

  1. Zgadzam się - mamy wielki wpływ na to, jak odbierają nas inni ludzie. Mnie blog również bardzo dużo nauczył - przede wszystkim właśnie cierpliwości czy regularności - tej ciągle się uczę . Poza tym jako makijażystka zawsze uważam, że jestem swoją własną, żywą reklamą i bez makijażu nawet nie ruszam się z domu :))

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawy pomysł, co do zapisywania wizji :) Między innymi zapisywanie tego może wiele zadziałać w realizacji, bo jest coś takiego jak "siła myśli". Gdy dużo o czymś myślimy, to się realizuje, a gdy to zapisujemy czy rysujemy, to jest jeszcze bardziej realne. Polecam film "Sekret", tam mówi się o tym dokładniej.

    OdpowiedzUsuń
  3. Przydatne wskazówki. To prawda, że swoją wizytówkę tworzymy poprzez nasze gesty, zachowanie i traktowanie innych.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. love the jacket you are wearing!


    Printspirational and stylish wall art for your home!
    http://www.printsandroses.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Lubię takie klasyczne zestawy, sprawdzają się w każdej sytuacji :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Tak, to prawda!! Piękna stylizacja <3

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo wartościowy wpis. Niby oczywista sprawa, ale mam wrażenie, że niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego jak ważne jest budowanie własnego wizerunku w sieci. Co do stylizacji- świetna :)

    HEDONISTICAT

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam Twoje posty, Twoje zdjęcia i Ciebie.
    Zupełnie szczerze... jesteś jedną z najlepszych polskich blogerek. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. To prawda co piszesz. Ja lubię do Ciebie zaglądać, bo oprócz mody a jesteś bardzo ładną i inspirująca blogerka, znajduję również wartościowe wpisy.

    OdpowiedzUsuń
  10. Chyba zacznę zapisywać te wizje.
    Bardzo fajny zestaw :)

    OdpowiedzUsuń

Instagram