10 sierpnia 2015

Poznaj techniki manipulacji społecznych


biala koszula | techniki manipulacji spolecznych | blog moda| uroda
Każdego dnia jesteśmy poddawani działaniu różnych technik manipulacji społecznych lub też sami często nieświadomie wykorzystujemy je w swoim postępowaniu. Manipulacja to temat rozległy i fascynujący, ponieważ jego działanie możemy dostrzec w wielu obszarach naszego życia.


Manipulacja to nic innego jak działanie, które ma na celu wpłynąć na nas, jednocześnie zakłócając możliwość świadomego podjęcia decyzji.


Jakie techniki manipulacji społecznej spotyka się najczęściej? 


1. Stopa w drzwiach  (1 prośba mała - 2 prośba duża)

Wyobraź sobie, że na ulicy podchodzi do ciebie nieznajomy chłopak i prosi cię o popilnowanie przez kilka minut bardzo dużej torby, chłopak ma jeszcze odwiedzić kolegę mieszkającego na piątym piętrze budynku bez windy i nie jest w stanie zataszczyć tam torby. Czy zgodzisz się spełnić tę prośbę czy nie?
Według przeprowadzonych badań 28% przechodniów godziło się popilnować torby, a liczba osób skłonnych popilnować torbę wzrastała dwukrotnie (do 63%), jeżeli kilkanaście minut wcześniej podchodził do nich inny chłopak z zapytaniem o szczegóły, jak dotrzeć do pewnej ulicy w mieście.
Wzrost skłonności do ulegania większej prośbie nastąpił w skutek spełnienia prośby wiążącej się z mniejszymi kosztami, czyli podaniem informacji jak dotrzeć do poszukiwanej ulicy.

Dlaczego spełnianie małej prośby powoduje nasilenie uległości w stosunku do późniejszej, większej prośby?

Po spełnieniu prośby mniejszej, postrzegamy sami siebie jako osoby dobre i bezinteresowne, co powoduje wyrażanie zgody na spełnianie innych, większych próśb.


2. Drzwiami w twarz (1 prośba duża - 2 prośba mała)

Wyobraź sobie, że zwraca się do ciebie znajomy z prośbą o udzielenie pożyczki (100 zł). Ty jednak odmawiasz, ponieważ potrzebujesz tych pieniędzy. Wtedy on wycofuje się ze swojej skrajnej propozycji i ponownie prosi cię o pożyczkę (10 zł). Traktujesz to jako ustępstwo z jego strony, po części czujesz się zobligowana i zgadasz się mu pomóc.
Ta technika nazywana jest również techniką nieproszonych ustępstw.


3. Pułapka ukrytych kosztów

Wyobraź sobie, że dzwoni do ciebie telefon z uczelni/pracy i zapraszają cię na krótkie badania nad myśleniem, nie ujawniając dodatkowych informacji. W tym samym czasie dzwonią, także do innych osób z takim samym zapytaniem, część z tych osób od razu informują o tym, że badanie odbędzie się w sobotę o szóstej rano.
Grupa osób znająca szczegóły spotkania w większości od razu odmawia, natomiast ci, którzy wyrazili zgodę na udział (w tym także ty), dowiadują się o godzinie spotkania, równo dzień wcześniej. W takim wypadku żadna z osób nie wycofuje się z badania, wszyscy stawiają się na umówioną godzinę.
Z trudem powiedzieć "nie" zaraz po tym jak powiedziało się "tak".


4.  Pułapka znikającej przynęty

Wyobraź sobie, że kupujesz samochód w bardzo atrakcyjnej cenie. Testujesz go, spisujesz umowę wstępną i wtedy dowiadujesz się, że należy dopłacić dodatkową sumę za niemożliwy do usunięcia element wyposażenia. Obiecywany zysk znika i pojawia się uczucie straty, mimo to pozostajesz przy swojej decyzji, ponieważ zaangażowałaś się w działanie.

techniki manipulacji | psychologia | rozwoj | blogerka z krakowa


5. "A to nie wszystko" i odwrócenie uwagi

Wyobraź sobie, że kupujesz słodkie ciasteczka i pytasz sprzedawcę o cenę
Tutaj pojawiają się dwie możliwości postępowania:
- w pierwszej sprzedawca odpowiada "tylko 15 zł"
- w drugiej sprzedawca odpowiada "tylko 15 zł. A to nie wszystko, bo do ciasteczek dokładamy jeszcze 2 słodkie ciasteczka innego rodzaju"

W pierwszej sytuacji zakupu dokonało 40% klientów, natomiast w drugiej sytuacji zdecydowanie więcej, bo 73%.
Technika ta działa, ponieważ propozycja "wieloskładnikowa" wydaje nam się lepsza, dodatkowo uważamy, że sprzedawca jest tak dobry i miły, że trzeba coś dla niego zrobić, a użycie frazy "a to nie wszystko" rozprasza naszą uwagę, co znacznie utrudnia nam obronę.


6. Uwikłanie w dialog

Wyobraź sobie, że idąc galerią zaczepia cię pan i zadaje pytanie o treści: Kto jest bardziej wrażliwy na zapachy - kobiety czy mężczyźni? Kiedy ty wchodzisz w niezobowiązujący dialog, on proponuje ci zakup kadzidełek indyjskich.
W drugiej sytuacji idąc galerią słyszysz miłe: Dzień dobry. Przepraszam, sprzedaję zapachowe kadzidełka indyjskie. Czy nie zechciałaby pani kupić ode mnie?

W pierwszej sytuacji zakupu dokonało 27 % osób, natomiast w drugiej sytuacji, kiedy prośba nie była poprzedzona dialogiem zakupu dokonało jedynie 5 % przechodniów.

Technika uwikłanie w dialog działa, ponieważ ludzie bardzo często ulegają prośbie, jeżeli jej sformułowanie poprzedzone jest nawiązaniem niezobowiązującego dialogu. Automatycznie aktywizują u siebie skrypt pt. "rozmowa ze znajomym", co prowadzi do reagowania nawet na nieznajomą osobę w taki sposób, jakby była ona kimś znanym i lubianym.

techniki wpływu | manipulacji


Jak się bronić przed podobnymi sytuacjami?

Każda z technik manipulacji społecznych bazuje na automatycznym myśleniu człowieka, dlatego jeśli zauważysz, że ktoś próbuje cię zmanipulować zatrzymaj się i z pełną świadomością przeanalizuj zaistniałą sytuację. Nie podejmuj decyzji pod wpływem impulsu i bądź konsekwentna. Pomyśl czy właśnie osoba z którą rozmawiasz nie wykorzystuje jednej z dostępnych technik manipulacji? 



A jakie jest wasze zdanie na ten temat? Spotkaliście się kiedyś z podobnymi sytuacji? Chętnie poznam wasze opinie.

Miłego dnia! :)
« Nowszy post Starszy post »

14 komentarzy

  1. Oj tak, znam je niemal wszystkie :) A najgorsze jest to, że nawet niektóre sama stosuje :) Mój ulubiony sposób na przekazywanie złych wiadomości. Jak powiedzieć mężowi że kupiłaś torebkę za 1000 zł? Najpierw trzeba mu powiedzieć, że kosztowała 3 tys :) Przy tej kwocie ten tysiąc już nie jest taki zły :) Tak więc przed podaniem złej wiadomości podajemy jeszcze gorszą wtedy ta "faktyczna zła" zostaje przyjęta ze spokojem a wręcz z ulgą :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marylka jesteś niesamowita! :) Sztuka manipulacji opanowana do perfekcji :)

      Usuń
  2. Jezu Cammy….będziesz naszym blogowym psychologiem haha! :) Wszystkie tak dobrze znamy, a ciągle im ulegamy…niestety! Ja wczoraj natknęłam się na uwikłanie w dialog i przyznam szczerze, że bardzo ciężko było mi odmówić zakupu, mimo że się starałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haha Sonia! :) W końcu odważyłam się poruszać tematy, które "siedzą" we mnie, z racji mojego wykształcenia i różnych odbytych praktyk :) Sprawdzam, obserwuję i cieszę się, że reakcje Dziewczyn są tak pozytywne! :)
      Oo a co to była za sytuacja? Ja też miałam kiedyś podobne doświadczenie, uległam i kupiłam zestaw kosmetyków, który miał okropny zapach...Od tej pory jestem bardzo ostrożna i odmawiam wszystkim naciągaczom :)

      Usuń
    2. Ostatnio też spotkałam się z tym "uwikłaniem w dialog", ale ha, pan nie wiedział o tym, że już sprawdzałam wszystko o tym produkcie i już byłam zdecydowana na nie kupowanie.
      Wcześniej nabierałam się na coś podobnego do "a to nie wszystko" - ale to w newsletterze pewnej firmy kosmetycznej, wtedy bardzo ciężko było mi nie zdecydować się na zakupy, zwłaszcza w przypadku: zrób zakupy za 200 zł zapłać jedynie 100 zł - tak, za rzeczy, które są mi całkowicie zbędne. :)

      Usuń
  3. To samo odnosi się do prośby, chcesz pożyczyć 100pln zapytaj o 200pln, usłyszysz odmowę ; powiedz "to pożycz chociaż 100" :) Ciekawsze są czynniki wywierania wpływu na grupy, no ale to już bardziej skomplikowany temat :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda! Może kiedyś poruszę ten temat na blogu :)

      Usuń
  4. Masz piękny kolor włosów. Czy to jasny brąz? Ala

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie wiem jaki mam dokładnie odcień :(
      Włosy farbowałam ostatnio jakieś 2 miesiące temu, wtedy też rozjaśniałam delikatnie końce. Zapytam o dokładne namiary przy najbliższej wizycie :)

      Buziaki!

      Usuń
  5. Bardzo interesujący wpis! Jak dla mnie największe manipulacje odbywają się w sklepach spożywczych, gdzie najpotrzebniejsze i najczęściej kupowane produkty umieszczane są jak najdalej od wejścia, abyśmy idąc po nie, zwiedzili cały sklep i kupili coś jeszcze. Poza tym bardzo częstą taktyką jest także ustawianie produktów najdroższych na wysokości naszych oczu, a tych najtańszych na samym dole, tak aby zmanipulować nas do kupienia właśnie tych pierwszych :)

    Pozdrawiam,
    VANILLAMADNESS.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Też swego czasu byłam zainteresowana psychologią społeczną.
    PS. Super zmiana bloga.

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetny wpis! Niby to wszystko wiem ale super to ubrałam w słowa i zgrupowania w jednym miejscu. Dzieki 😊

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie dość, że we wszystkim wygladasz olśniewająco to tekst notki jest bardzo mądry i prawdziwy :) Serio zostaniesz naszym psychologiem cos czuje i marzenie o napisaniu książki szybko stanie się rzeczywistością :)

    OdpowiedzUsuń

Instagram